Norwegian er blant Europas mest punktlige flyselskap.
Øverst på ti på topp-listen ligger det spanske flyselskapet Iberia, som kan skilte med en punktlighet på 81 prosent. Hakk i hæl følger finske Finnair, med 80 prosent. Norwegian er på niendeplass med 77 prosent. Det betyr altså at nesten åtte av ti fly fra Norwegian ankom i rute i juli da målingene ble gjennomført.
Undersøkelsen som det britiske analyseselskapet Cirium står bak og som ble offentliggjort i august, viser ankomst-punktlighet.
MAKS 15 MINUTTER
Et fly er ansett for å være i rute dersom det ikke er mer enn 15 minutter forsinket, noe som er standard for beregning av forsinkelse. Et fly som for eksempel lander 14 minutter etter rutetid, vil derfor bli notert som å være i rute.
SAS har for svak punktlighet til å komme med på denne listen. Selskapet oppga selv å ha en ankomst-punktlighet på 63 prosent i juli. Det innebærer at nesten fire av ti fly var forsinket. SAS har forsikret at selskapet jobber hardt for å bedre punktligheten.
SAS deler skjebne med flere av de store flyselskapene i Europa. Verken Lufthansa, British Airways, Ryanair eller Air France er blant selskapene på topp-10-listen i juli.
Kanskje har de noe å lære av spanjolene, som har tre av sine største flyselskaper på den eksklusive punktlighetslista; Iberia, Vueling og Air Europa. Det er bare Iberias lavprisselskap, Iberia Express, som mangler av de fire store i Spania.