Det er ikke billettene som er den største utfordringen når mannskap og teknikere skal ut i verden. Det er visum, arbeidstillatelser og dokumentasjon.
Uten alt på plass kan en hel operasjon stoppe opp – og et skip bli liggende stille ved kai. Dette er realiteten i en global bransje med stadig strengere krav til immigrasjon.
Byråkrati uten grenser
Visumkravene endrer seg stadig, og de er sjelden enkle. Hvert land har sitt eget sett med regler. Noen eksempler:
- USA godtar ikke ESTA for sjøfolk. Det kreves eget sjømannsvisum, med fysisk oppmøte ved den amerikanske ambassaden i Oslo.
- For Brasil starter prosessen med en søknad om arbeidsvisum, som må sendes til Brasil og tar 30–50 dager å få godkjent. Etter godkjennelse må det skrives en ny søknad som skal sendes til ambassaden hvor visumet skal utstedes. I tillegg kreves originale, signerte politiattester og fødselsattester med begge foreldres fulle navn.
- Kina tillater at norske statsborgere oppholder seg i inntil 30 dager i landet uten visum, men inspektører, serviceteknikere med flere som reiser ned, ønsker å ha visum for å slippe lange køer ved ankomst. Sjøfolk må ha visum.
- Guyana har lange behandlingstider og omfattende krav til ulik dokumentasjon som tuberkulosetester på engelsk, helseattester, politiattester med signatur, diverse søknader, ansettelsesavtaler med lønn opplyst, sponsorbrev, kopi av alle sidene i passet med mer.
- Nigeria krever både myndighetsstempler og bruk av godkjente agenter. I tillegg innføres det endringer der fingeravtrykk må gis ved oppmøte på ambassaden. Norske søkere må derfor reise til Stockholm.
- Angola krever at søker har invitasjon stemplet fra The Ministry of Labour i Angola, søknad og diverse kopier, som må sendes til ambassaden i Stockholm. Etter at visum er utstedt, må reisende ha innreise i Angola innen ti dager, så her er en godt planlagt tidsplan avgjørende.
- Filippinsk, kroatisk, romansk, tysk og ukrainsk mannskap har egne krav til seg, da ulike land har ulike krav til sjøfolk med ulike nasjonaliteter.
Og av og til dukker det opp krav som ikke lar seg løse på vanlig måte. Da norske politiattester fikk nytt design, krevde Guyana en politibekreftelse på at dokumentet var ekte. En slik bekreftelse gis ikke fra politiet, men G Travel løste situasjonen gjennom dokumentasjon og dialog – basert på den tilliten vi har opparbeidet. Slike episoder viser hvor avgjørende tillit og presisjon er i visumarbeidet.

Erfaringen som gjør forskjellen
For å møte behovene fra kundene på en best mulig måte, etablerte G Travel allerede i 2012 en egen visumavdeling – den eneste av sitt slag i Norge.
Her finner du Molly og Herman, som til sammen har mer enn 25 års erfaring med å lose søknader gjennom jungelen av regler, systemer og byråkrati.
Molly har mange års erfaring fra et stort shippingselskap, der hun jobbet med visum og crew-håndtering før hun kom til G Travel. Hun kjenner detaljene som avgjør om mannskapet faktisk kommer seg av gårde.
Herman har utdannelse i økonomi og reiseliv, bakgrunn fra internasjonal reiselivsbransje, og et skarpt blikk for detaljer. Han håndterer selv de mest komplekse søknadsprosessene med presisjon og ro.
Sammen leverer de problemfri immigrasjon. Hver eneste dag.
Tillit i praksis
Dette handler ikke bare om skjemaer. Det handler om driftssikkerhet og tillit. Når noen av de største aktørene i internasjonal shipping og energi overlater ansvaret til G Travel, er det fordi de vet at hver eneste detalj blir håndtert riktig.
I G Travels visumavdeling håndteres alt som trengs for at mannskapet skal kunne reise:
- Pass (ofte to per sjømann, slik at ett alltid er reiseklart)
- Sjømannsbøker, politiattester og fødselsattester
- Vaksinekort og medisinske tester som gulfeber og tuberkulose
- Helseattester og arbeidserfaring der det kreves
Informasjonen håndteres direkte i kundenes HR-systemer, der G Travel overvåker status og varsler i god tid før noe utløper. Det krever nøyaktighet, diskresjon – og høy tillit fra kundene.
Hva det betyr for din virksomhet?
Med G Travel får du mer enn en reiseleverandør. Du får en partner som sikrer at mannskapet faktisk kommer seg om bord, at prosjekter starter som planlagt, og at kostbare forsinkelser unngås.
G Travel jobber med agenter og skipsverft for å få de rette papirene på plass, slik at på- og avmønstring av mannskap skjer uten problemer.