– Hvem får først ny flybillett eller et hotellrom når flyet ditt blir kansellert?
Spørsmålet kommer fra Martin Müller Andersen, Salgsleder i G Travel. Han svarer mer enn gjerne selv.
– Har du bestilt reisen din gjennom G Travel, ringer du oss og får umiddelbart hjelp når noe skjærer seg. Erfarne reiseplanleggere sitter klare til å ordne opp for deg. De som har bestilt selv på nettet, står fort alene med problemene og havner bakerst i køene, sier Müller Andersen.
Selv om det stadig dukker opp nye nettsider som lokker med billige flybilletter og hoteller, opplever G Travel økende pågang fra bedrifter som vil bestille reisene sine hos et profesjonelt reisebyrå. Det nye er at også flere små firmaer, som tidligere ordnet reiser selv, nå tar kontakt med oss.
– Årsaken er trolig et redusert servicenivå hos flere flyselskaper og hotellkjeder. For å spare penger, kutter de i serviceleddet. Dermed er det mye vanskeligere å få kontakt med kundeservice, og man må ofte vente lenge på tilbakemelding via SMS eller mail, sier Müller Andersen.
SJELDEN RIMELIGERE
Mange mener at det er penger å spare på å bestille fly og hotell selv. Her finner man de rimeligste prisene og man slipper å betale honorar til reisebyrået. Ifølge Müller Andersen er dette snarere en myte enn en sannhet.
– Faktum er at det sjelden lønner seg å bestille selv. Ofte blir ekstrautgifter som bagasje, setevalg, avbestillingsmulighet, unødvendige forsikringer og ulike gebyrer lagt til underveis, slik at sluttsummen blir langt høyere enn først antatt.
Slik er det ikke hos G Travel.
BILLIG KAN BLI DYRT
Billige billetter kjøpt på nettet kan fort bli dyre. Hvis du for eksempel kjøper en reise hvor ulike flyselskaper er inkludert, men som ikke har et samarbeid seg imellom, kan dette by på utfordringer. Om det oppstår forsinkelser hos det ene flyselskapet og du av den grunn ikke rekker ditt neste fly med det andre flyselskapet, vil ikke dette bli ivaretatt av flyselskapet. Du må selv betale for en ny billett.
En slik tabbe gjør ikke et reisebyrå.
– Folk opplever at det er trygt å ha noen som legger opp gode reiseopplegg med seriøse flyselskaper og hoteller. Og at det er noen du kan ringe til når det oppstår problemer. G Travel svarer 24 timer i døgnet. Kompetanse og god service er vårt viktigste fortrinn, sier han.
For bedriftene blir det meste enklere ved å bestille reisene gjennom et reisebyrå.
– G Travel holder oversikt over firmaets samlede reiseaktivitet, og sørger for at selskapet får de beste avtalene med flyselskaper og hoteller. Vi hjelper til med miljørapportering og tilbyr fleksible betalingsløsninger. Med oss har bedriftene alt på ett sted, sier Müller Andersen.